Jedním z poměrně velkých problémů, kterým musíme čelit, je i relativně vysoký počet dopravních nehod. Každý den se jich na našich silnicích odehraje hned několik stovek, a to s různou mírou závažnosti. Jistě, některé jsou pouhá ťuknutí, avšak jiné končí tragicky. Vždy však stojí spoustu peněz. Je tedy pochopitelné, že stát chce jejich počet i závažnost snížit.
Jistě, máme dopravní zákony, avšak ty, jak je vidět, nestačí. Proto byl zaveden i bodový systém, který měl dále pomoci. Jednoduše řečeno, každý řidič bude mít na svém kontě určitý počet bodů. Za každý dopravní přestupek se jim pak část odečte, a to podle závažnosti toho, co spáchali. Když přijdou o všechny, bude jim zabaven řidičský průkaz a budou jej muset znovu získat absolvováním autoškoly.
Zdálo by se, že hrozba ztráty řidičského oprávnění by mnohé mohla od nebezpečného řízení odradit. Ukazuje se však, že tento způsob prevence nebyl ani zdaleka tak účinný, jak se očekávalo. Ve skutečnosti totiž počet dopravních nehod příliš nepoklesl, a to i když vezmeme v úvahu rostoucí počet automobilů na našich silnicích. A důvod je zde poměrně jednoduchý.
Tím hlavním je, že mnohé přestupky jsou, s výjimkou speciálně zaměřených policejních akcí, tiše tolerovány. Navíc je hlídek málo, takže pokud nedojde k dopravní nehodě, zůstanou z velké části neobjeveny a nepotrestány. Řidičům se tedy mnohdy vyplatí riskovat, neboť jim v podstatě nehrozí prakticky žádný postih.
Navíc je zde fakt, že není nijak kontrolováno, zda řidič skutečně řidičské oprávnění má. Pokud tedy nespáchá dopravní přestupek, může i bez řidičáku v podstatě jezdit dál. Jeho ztráta tedy není až takovým trestem, jak by se mohlo zdát. I proto neměl tento systém takový dopad, jak by se mohlo zdát. Je totiž známou pravdou, že od porušování zákona neodradí ani tak výše trestu, jako spíše pravděpodobnost, s jakou budeme dopadeni.